BLOGINDLÆG

På bloggen via folkeskolen.dk/blogs/dekonstruer deler jeg stort og småt fra min lærerpraksis i folkeskolen, hvor jeg til hverdag arbejder med at dekonstruere undertrykkende, ulige magthierarkier. Jeg deler ud af mine erfaringer, refleksioner og inspiration fra ind- og udland, som kan hjælpe med at sætte anti-racistisk, kulturdynamisk, magtkritisk og dekolonial praksis på dagsordenen.

Nedenfor kan du se et uddrag af mine blogindlæg.

eurocentric definition.png
dansk pas dansk flag.jpg

AT OPDAGE NOGET ANDRE ALLEREDE HAR FUNDET - EUROCENTRISKE UNDERVISNINGSMATERIALER

Blog
1. jul. 2019 | kl. 15:12

” Talrige opdagelsesrejsende har begivet sig ud, hvor ingen har været før og opdaget hidtil ukendte lande, folk, arter og skatte.”(Historienet.dk: historienet.dk/udforskning/opdagelsesrejser/11-store-opdagelsesrejsende)

 

“… Canada was founded by Englishmen and Frenchmen together…” (engelskfaget.dk: portals.clio.me/dk/engelsk/7-10/emner/cultures/canada/introduction/)

 

”… Hollænderen Abel Tasman står blandt meget andet som opdageren af New Zealand og Tasmanien.” (EMU.dk: arkiv.emu.dk/modul/opdagelsesrejsende#)

”JEG ER MERE DANSKER END DIG… I HVERT FALD I DNA’EN”

Blog
20. maj. 2019 | kl. 22:06

”Mette, Mette, prøv lige og kom, jeg skal lige høre dig om noget… Hvis nu mine forældre har dansk statsborgerskab og jeg har dansk statsborgerskab, er jeg så ikke ligeså meget dansker som Søren[1]?”


Ovenstående er et eksempel jeg fornylig blev konfronteret med under min gårdvagt i spisepausen. Det udfoldede sig som en længere seance om forhandling af magtpositioner. Uden at drengene nødvendigvis selv vidste det. Eller det vil sige, de kunne uden tvivl mærke det, for der var usædvanligt mange følelser i spil for begge parter.

fruit hands.png

DEKONSTRUER

Blog
13. maj. 2019 | kl. 21:37

Med denne blog vil jeg prøve at kaste lys på de mange forskellige måder vi er sammen med hinanden på i folkeskolen. Både som den sociale legeplads skolen er for de børn, som bruger størstedelen af deres barn- og ungdom netop her, men også som den samfundsinstitution folkeskolen er. Alle har nemlig en mening om, hvordan vi skal lave skole i Danmark: Politikere, virksomheder, organisationer, forældre, debattører, og jeg kunne blive ved.

Kontakt mig i dag for en uforpligtende, indledende sparring og hør mere om, hvad jeg kan tilbyde dig via mine konsulentopgaver.